image/svg+xml

De geschiedenis van het Huisvuil in de gemeente Wierden.

Verhaal

De geschiedenis van het Huisvuil in de gemeente Wierden.

Plaatje bij verhaal: wk_04.18_1939-12-00_vuilniswagen_eerste_in_wierden_foto_1.jpg

Onderschrift foto : Gemeentewagen ophalers, Smit, Nooteboom, Breij en Nijstad
 

De geschiedenis van het Huisvuil in de gemeente Wierden.
De afgelopen weken heeft in het teken gestaan van de invoering van DIFTAR. DIFTAR staat voor Gedifferentieerde Tarieven. Ofwel de gemeente gaat uit van “de vervuiler” betaalt. Maar deze kan goedkoper uit zijn door alle afval te scheiden naar soort. De invoering heeft nogal  wat stof doen opwaaien jammer genoeg.
Maar wat zouden we toch moeten beginnen als er geen vuil meer werd opgehaald? Vast staat dat het dan een rommeltje zou worden. Gelukkig voor ons gebeurt het ook nu uiterst gestructureerd, waardoor we ervan verzekerd zijn dat we niet met de rommel blijven zitten. In het begin van de vorige eeuw was dit niet het geval, al moet daarbij natuurlijk wel worden opgemerkt dat de hoeveelheid afval toen nog lang niet zo groot was als tegenwoordig. Ook hebben we een heel ander soort afval dan toen.
In ons dorp is men in januari 1921begonnen met het ophalen van straatvuil. Dit gebeurde met een gewone platte wagen. Dorpsomroeper Jan Bos riep in de kom om, dat het vuil “van gemeentewege des zaterdags” opgehaald zou worden, wanneer het “minstens twee uur voor zonsopgang aan hoopjes geveegd was”. Aan het eind van de route waren de manen helemaal zwart van de as. Op de gemeentelijke begroting van 1947 was voor de huur van een voerman met paard en wagen ongeveer ƒ 2400 opgenomen. Men was verplicht terug te gaan naar ongemotoriseerde manier van vuil ophalen, aangezien de vrachtwagen van de gemeente wegens oorlogsgeweld nog immer defect was.
In 1954 werd huisvuil opgehaald bij zo’n 1950 gezinnen, dit gebeurde met twee vrachtwagens en drie handkarren.
De inhoud van een brief uit 1965 gericht aan de heer Brunnekreef, opzichter gemeentewerken, willen we u niet onthouden:
“Slager x aan de xx straat zet regelmatig, al weken lang, een drietal dozen naast de vuilnisemmer. Wilt u eens laten nagaan door de chauffeur van de vuilnisauto wat hierin zit? Hij mag alleen tuinafval, emballage of andere grove stoffen op deze wijze aanbieden, maar geen afbraak, puin, gegraven aarde, afval van slachterijen, vleeswinkel en mest. Wanneer bovendien regelmatig tuinafval, emballage, of andere grove stoffen worden aangeboden, moeten deze afzonderlijk worden opgehaald tegen betaling van ƒ 10,00 per m³, zodra een behoorlijke voorraad aanwezig is”.
Onderzoek wees uit dat er slachtafval (botten en oren) in de dozen zat. De slager kreeg een waarschuwing.
1921    Start schoonmaak straten
1924    Aanschaf gemeentewagen
1950     Gemeente stelt emmers ter beschikking
1955    Gemeentelijke tarieven vuilnisemmers variëren van ƒ 2,50 tot ƒ 5,00 per jaar
1972     Invoering van plastic zakken
Invoering Groene en grijze containers
2018    Invoering DIFTAR met stortmogelijkheden voor restafval, groenafval en plasticafval.

Onderschrift foto : En vuilnisauto in de 1e Esweg. ± 1965 (foto beschikbaar gesteld door Jan van der Kolk)

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.