Plaatje bij verhaal: wk_46.18_jongelings_ver_deel_4_irene_2003.jpg

De Heere is onze banier! Notter (deel 4)

Fotoonderschrift: In mei 1976 wordt in Gebouw Irene een verlate feestavond gehouden, ter gelegenheid van het 80-jarig jubileum.

De Heere is onze banier! Notter (deel 4)

De ledenwerfactie van de Gereformeerde Jongelingsvereniging werpt zijn vruchten af, want op zondag 19 november 1961 kunnen maar liefst zes nieuwe leden worden ingeschreven. Het nieuwe bestuur op 17 december 1961 ziet er als volgt uit: Freek Beldman (voorzitter), Henk van de Riet H.J. zn (tweede voorzitter), Jannie ter Avest (secretaresse), Freek Altena (penningmeester), Jannie Harmsen (algemeen adjunct). Namens het streekverband komen ook afgevaardigden om de band levendig te houden.
De predikant van de Gereformeerde Kerk, Ds. Brinkman, komt - indien het werk het hem toestaat - jaarlijks de Notterse G.J.V. bezoeken. Als voorzitter Dinant Brinks in oktober 1969 als voorzitter afscheid neemt van het jeugdwerk, wordt besloten dat Leo Harmsen, Dora en Gerrit Hietland bij toerbeurt de vergaderingen zullen leiden. Voor de studie wordt de schets Combo gebruikt. Een keur aan onderwerpen biedt dit werkmateriaal. “De vorming van de jeugd voor kerk, staat en maatschappij is vanaf de oprichting het doel geweest. Voor de kerk is de groei in het geloof, de kennis van het Woord van God noodzakelijk. Met deze achtergrond kun je een taak in staat en maatschappij volbrengen”, schrijft Dirk.
In januari 1971 wordt het geheel gerenoveerde gebouwtje weer als vergaderruimte gebruikt. Het triobestuur van 1969 treedt af en wordt in 1971 vervangen door Fenny Lammers, haar neef Henk Lammers en Bert Hietland. De G.J.V. van Rijssen vraagt om met Notter na de kerkdienst gezamenlijk te vergaderen. Het bestuur voelt hier niet voor.
“Op 8 mei 1976 wordt in Gebouw Irene een feestavond gehouden samen met de Mannen- en Vrouwenvereniging onder de titel 140 jaar Geref. verenigingsleven in Notter-Zuna. 3 jubilea: verlaat tachtigjarig jubileum J.V./G.J.V., 35 jaar Mannenvereniging en 25 jaar Vrouwenvereniging. Iedere vereniging moet vier bijdragen leveren. Het is een prachtig feest geworden!”
In 1978 wordt het bestuur als volgt samengesteld: als voorzitters Jan Webbink, Gerrit Lammers (Notterweg) en Annie Hietland, secretaresse Ina Wessels en penningmeesteresse Janneke Lammers. Meteen aan het begin van het seizoen betalen de leden 25 gulden ineens. Dirk besluit zijn historisch overzicht met:
“In het jaarboekje van de kerk 1980/1981 wordt voor het laatst de G.J.V. in Notter vermeld en in dat seizoen zal er wel besloten zijn om samen te gaan met de G.J.V. van Rijssen” , veronderstelt Dirk en vervolgt: “er is dus circa 87 jaar gereformeerd jeugdwerk in Notter geweest. Het heeft velen gevormd in hun geloof en naar menselijke waarneming is helaas niet al het gezaaide zaad tot wasdom gekomen. Maar gelukkig ziet een mens alleen de buitenkant, maar God kent het hart en Hij heeft zich in de doop met allen verbonden.”

Einde.