image/svg+xml

De spoorwegen, de lijn Almelo Zwolle

Verhaal

De spoorwegen, de lijn Almelo Zwolle

Plaatje bij verhaal: wk_22.18_fh_locss861.jpg

fotoonderschrift: loc 861 van de SS (Staats Spoorwegen, een particulier bedrijf) omstreeks 1920.

De spoorwegen, de lijn Almelo Zwolle

Eerste rit Wierden Zwolle

Op donderdag 30 december 1880 vond de feestelijke openingsrit plaats en op 3 januari 1881 werd de spoorlijn Zwolle-Almelo in gebruik genomen waardoor de bereikbaarheid van de gemeente Wierden - onder leiding van de pas aangetreden burgemeester W.H. Dikkers - van de ene op de andere dag enorm werd verbeterd. De exploitatie werd verzorgd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS; een particuliere maatschappij) en de dienstregeling voorzag in vier treinen per dag. Het traject Zwolle-Almelo werd in 1 uur en 20 minuten afgelegd (de postkoets deed er zo’n 5 uur over) en onderweg werd gestopt op de stations Laag-Zuthem, Heino, Raalte, Haarle, Nijverdal en Wierden.

En wie herinnert zich niet de laatste trein uit Zwolle die na de marktdag rond middernacht een wagon met koeien te Wierden achterliet? Volgens L.A. Versteege (in 1969) verliepen de ritten van en naar Zwolle trouwens lange tijd verre van comfortabel: 

“Meer dan lokaal verkeer heeft de lijn, die voor de Tweede Wereldoorlog lange tijd berucht was om zijn korte spoorstaven en het verouderde (S.S.) rijtuigmaterieel dat hier zijn laatste dagen sleet, bij mijn weten nooit gekend.” 

De korte spoorstaven zorgden niet alleen voor het bekende 'kedeng-kedeng' geluid, maar waren ook verantwoordelijk voor verminderd comfort en relatief veel slijtage aan de wielen. Uit het archief van G. Teunis, een brandstoffenhandelaar uit Wierden, die sinds 1922 een gedeelte van het emplacement huurde, blijkt hoe de communicatie van het goederenvervoer in de praktijk verliep. Te verzenden wagons moesten twee dagen van te voren aangemeld worden in Almelo. Als er wagons waren aangekomen werd dat uiterlijk om 9.30 uur telefonisch doorgegeven vanuit Almelo. Plaatsing was rond 12:45 uur. 

Begin jaren zeventig stegen de huurprijzen explosief. dat kwam vanwege de stijging van de loonkosten bij de NS en de daling in het vervoer van brandstoffen uit Limburg. Veel laad- en losplaatsen werden gesloten maar Wierden ontsprong de dans. Aan het eind van de jaren zeventig verkleinde Teunis de gehuurde oppervlakte van 288 vierkante meter naar 162 vierkante meter. Medegebruikers waren op dat moment firma L. de Haas (thans De Kroon Oil BVuit Almelo), firma Koudijs (veevoeder) en de firma Oonk ( Kolen). In 1981 zegde Teunis de huur op en stuurde hij een keurige bedankbrief naar de Nederlandse Spoorwegen. Het losspoor werd uiteindelijk in 1986 buiten gebruik gesteld en is thans een hele mooie parkeergelegenheid.

De gemeente Wierden was blij met dit besluit en de bedankbrief die richting NS werd verzonden resulteerde in het besluit van Ir. F.Q. den Hollander, president van de NS, om tijdens de eerste rit van de elektrische trein op vrijdag 18 mei 1951 speciaal te Wierden te stoppen. Hij was dan ook bijzonder gecharmeerd van de toezegging van het Wierdense gemeentebestuur om “het reizen per trein opnieuw populair te maken”.

Deze locomotief werd in 1901 in gebruik genomen. In 1921 gingen SS en HIJSM samen onder de naam Nederlandse Spoorwegen. Alle locomotieven kregen vanaf dat jaar nieuwe nummers. De loc op de foto werd NS loc 1761. In 1952 werd de locomotief afgevoerd en gesloopt. Dit gebeurde met alle locomotieven van deze serie. De man rechts op de loc is machinist Antonie Hop. De foto is uit de collectie van zijn kleinzoon Frank Hop.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.