Plaatje bij verhaal: wk_31.19_foto_1_toren_in_de_steigers_2005.jpg

De Wierdense haan prikt de snavel weer in de wind

Foto-onderschrift: De toren tijdens de restauratie verpakt in groene kleden. Het gebouw op de achtergrond is de bibliotheek met de appartementen daarboven aan de Tolgaarde.

De Wierdense haan prikt de snavel weer in de wind,

Uit het krantenarchief van het jaar 2005 van de Historische Kring

Ze hebben hem echt gemist, de haan op de toren van de dorpskerk. Elke morgen keken ze er naar omhoog, hoe stond hij erbij, welke kant wees de snavel op? Zou het gaan regenen, stormen of wordt het gewoon mooi weer met een glimmende haan aan de strakblauwe lucht.

Deze donderdagmorgen komt de haan na bijna drie maand afwezigheid terug op zijn plek. We hebben hem echt gemist, ja echt waar zegt koster van de Kolk die 32 jaar koster was en tegenover de kerk woont. Hij staat te kijken, terwijl werklui in een grote kraan de laatste hand aan het restauratiewerk leggen. Als het kruis op zijn plek staat komt de bak opnieuw omlaag om de haan te halen. Op het moment dat de haan uit de auto werd gehaald roept van de Kolk zijn vrouw er nog even bij. Zo vaak kun je de haan niet van dichtbij zien. Wat groot is tie nog hè, vanuit ons huis lijkt het maar een klein ding. Er ontspint zich een korte discussie over de vraag waarom er eigenlijk een haan op de kerktoren staat. Veel kerken doen het namelijk zonder. A. Grolleman van hoofdaannemer Hardonck en Ebenau doet zijn naam eer aan en komt met de oplossing van het vraagstuk. “Een haan op de toren, dat is nogal logisch, anders komt er geen kip in de kerk!! Daarmee heeft hij alle lachers op zijn hand. De toren heeft maandenlang in de steigers gestaan. Ingepakt tussen groene kleden was het de grootste blikvanger van de sky–line van Wierden. Onderwijl kwam er een nieuw leistenen dakbedekking op en werd driekwart van alle voegen vervangen. De lijst met vervangende onderdelen was lang maar dat betekent dat de toren er weer een groot aantal jaren tegen kan.

Waarom staat er nu echt een haan op de toren:

Vroeg in de morgen wekt de haan mens en dier met zijn gekraai ten teken dat de nacht voorbij is en de nieuwe dag is aangebroken. Een haan maakt je wakker en is daarom symbool van de waakzaamheid. Iedere mens moet waakzaam zijn met het oog op de wederkomst van Christus (Mattheus 25, 13: Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt.) De nacht staat voor het rijk van de duisternis en de demonen. De nieuwe morgen, die door de haan aangekondigd wordt, is de overwinning van het licht op de duisternis. Daarom doet de haan ons ook denken aan Jezus die de duisternis en de duistere machten van de dood overwonnen heeft.

De haan op de kerktoren verkondigt de opstanding van Jezus. De haan verwijst ook naar Petrus, de beroemde leerling van Jezus. In de nacht dat Jezus gevangengenomen werd, verloochende Petrus hem driemaal voor de haan kraaide. De haan waarschuwt ons er voor Jezus niet te verloochenen. Toen Petrus zich realiseerde wat hij gedaan had, kreeg hij berouw. Daarom is de haan (in de rooms-katholieke kerk) ook het symbool van de biecht, waarbij mensen opbiechten waar ze fout geweest zijn.

Ten slotte: de haan op de toren is een weerhaan. Wanneer het gaat waaien draait hij zijn kop in de richting waar de wind vandaan komt. De (tegen)wind staat voor de vijandelijke machten die het christendom aanvallen. De haan wijst die gevaren aan, ziet ze onder ogen en keert zich er tegen. Zo is hij het symbool van allen die de kerk en het christelijk geloof verdedigen.

Foto-onderschrift: Een medewerker hoofdaannemer Hardonck en Ebenau met “de Haan” in de hand voor dat hij werd teruggeplaatst op het topje van de toren..