Plaatje bij verhaal: wk_15.19_foto_1_kruissteenweg_2_supermarkt_de_spar.jpg

Uit het krantenarchief van de Historische Kring gedateerd 9 november 1982

Fotoonderschrift. De supermarkt van Eshuis De Spar aan de Kruissteenweg.

Uit het krantenarchief van de Historische Kring gedateerd 9 november 1982

De Wierdense Henry Ford, van elf piek naar miljoenenbedrijf.

Via een advertentie kwam Mans Eshuis vijftig jaar geleden (nu dus 87 jaar geleden) in contact met de koffie en theehandel De Blauwe Reiger in Amsterdam. Mans was met ƒ 11,44 de laan uitgestuurd bij de Almelose textielfabriek Ten Cate. Hij was negentien jaar. Het Nederland van de jaren dertig was voor een werkzoekende jongere net zo beroerd als de jaren tachtig voor dezelfde groep jongeren. Maar voor Mans in 1932 geen uitkering voor Mans ook geen vrolijk crisis. Hij begon maar dus maar wat onder het motto de handen uit de mouwen. Ging koffie en thee van De Blauwe Reiger verkopen.

Mans vijftig jaar later (1982) : “Toen ik de tweede keer bij de klanten langskwam stond de koffie al klaar. Het was erg opvallend dat de mensen zo royaal, maar het waarom bleek al gauw, de koffie was zo slecht dat het niet te drinken was, en de klanten wilden daar Eshuis wel even van overtuigen.

Mans Eshuis kan nu lachen, want niet alleen ging hij na de ervaring met de slechte koffie simpeltjes door met de verkoop van een beter koffiemerk, hij ging er gaandeweg steeds meer bij verkopen. Het groeide en groeide. Niet alleen begon hij een winkeltje aan de Hexelseweg maar breidde zijn zaak in die halve eeuw tijd ook aanmerkelijk uit. Van de Hexelse weg ging het in 1959 naar de Kruisststeenweg en vandaar in 1973vnaar de Marktstraat.

Anders gezegd van kruimelkruidenierszaakje  via de eerste supermarkt naar  de grootste supermarkt van het dorp. Dat is de carrière van Mans Eshuis. Nog anders want in de beginperiode werkte Mans ook nog drie dagen bij de gemeente naar een bedrijf met 60 personeelsleden en tal van parttimers. En van ƒ11,44 naar een miljoenenomzet. Mans Eshuis is het levende bewijs van het feit dat ondernemingsgeest, creativiteit en durf, vruchten afwerpen. In Nederland gebeurd alles wat kleiner en dus is Mans de Wierdense Henry Ford. Een successtory in een notendop. Want er zijn ook moeilijke jaren geweest, met armoe en lange dagen, maar het lukte. Mans is er de persoon niet naar om lang bij een jubileum stil te staan, hij praat liever over de toekomstige vestiging in Vriezenveen maar zijn gezicht spreekt boekdelen.

De enorme trek van landelijke heeft niet tot gevolg gehad, dat Eshuis wiens dochter Riek de scepter zwaait in de winkel aan de Marktstraat en schoonzoon Ben Gortemaker nog steeds het filiaal aan de Hexelseweg drijft minder klandizie hebben gekregen.

Anno 2019 weten we dat de supermarkten van Eshuis, twee in Wierden en één in Aadorp verleden tijd zijn, mede omdat het bedrijf geen opvolgers had. Op de plek van de supermarkt aan de Marktstraat is nu kringloopwinkel  Switch gevestigd en het filiaal aan de Hexelseweg is door supermarktconcern Coöp heeft overgenomen.

Fotoonderschrift. De nieuwe supermarkt van Eshuis aan de Marktstraat situatie 2002.