Er moet meer zout in het zand.

Er moet meer zout in het zand.

Plaatje bij verhaal: wk_52_zout_en_zand.jpg

Onderschrift foto. Vooroorlogse methode van sneeuw schuiven.

Er moet meer zout in het zand. Uit de krant van 29 december 1967
Het was de afgelopen week glad in Wierden door hevige sneeuwval. Dat  ontregelt nog steeds het verkeer niet alleen in onze woonplaats maar ook in het hele land.
Ook in 1967 was dit fenomeen al aanwezig gezien bijgaande informatie uit de krant van 29 december 1967. We citeren de reactie van Raadsleden.
Het was glad in Wierden vorige week. Over de binnenstraten glibberden de raadsleden naar het gemeentehuis  Geen wonder dat deze kwestie tijdens de raadsvergadering aan de orde kwam. Raadslid J. Buitenweg merkte op dat er te weinig zout in het strooizand werd gedaan. Het strooien hielp niets, de gladheid bleef!
De burgemeester diende hem van repliek  want deze waren buiten de orde van de gemeenteraadsagenda want er werd gesproken over het agendapunt aanschaf graafmachine. Niettemin werd de gladheid en de strijd die het Wierdense gemeentepersoneel kennelijk met weinig succes daartegen voert uitvoerig besproken.
We moeten van het gemeentepersoneel  niet het onmogelijke verwachten vond de voorz\itter. Bij mij achter het huis ligt een hoop strooizand en die is tijdens deze paar winterdagen al voor de helft opgebruikt.  Het antwoord van J. Buitenweg luidde, er moet meer zout in. De voorzitter zegt, ze mogen van mij het zandstrooien best een keer laten het helpt toch niets.
Het raadslid H.H. Otten had ontdekt dat de Provinciale wegen wel goed begaanbaar waren, en in Goor was er ook geen sprake van gladheid. Hier in Wierden kun je bijna nergens lopen of rijden. Kan de gemeente niet bewerkstelligen dat de Provincie ook op de doorgaande wegen strooit? De voorzitter antwoord dat dat wel gevraagd kan worden, maar de gemeente Wierden beschikt over een groot buitengebied en kennelijk doet de Provincie meer zout in het zand.
De wethouder  J.G. Nollen antwoord dat er vandaag met drie strooiers tot vijf uur is gestrooid. Vergeet niet dat we hier 240 km aan harde wegen hebben. Het gemeentepersoneel is, op een paar moeilijk te bereiken weggetjes, overal geweest.
Raadslid J. Fokkert voegt er nog aan toe, laat men ’s nachts doorwerken! De voorzitter antwoord hierop dat ook het gemeentepersoneel recht heeft op vrije tijd en nachtrust. Fokkert antwoordt hierop, er dient ook op zondag te worden gestrooid vooral voor de mensen die naar de kerk gaan. Vanmorgen om negen uur hebben een zestal auto’s bij de spoorwegovergang in de Klokkendijk drie kwartier geprobeerd er over te komen wat niet gelukt is. Kan er niet iemand aangesteld worden die daar bij gladheid zand en zout strooit? De voorzitter antwoord dat ze zelf maar bij een boer in de buurt  gaan vragen of er gestrooid kan worden. Laat ze er anders desnoods maar mest op gooien!! H.J. Geels voegt toe dat ook de Ypeloweg en Enterweg onbegaanbaar waren. Er moet meer zout in het zand.
Ook wethouder Bloemendaal zegt dat er meer zout in het zand moet, maar de ijzel komt altijd onverwacht en men kan niet overal tegelijk strooien. De voorzitter antwoordt dat diegene die de leiding heeft bij het gemeentepersoneel zou moeten uitrekenen hoeveel zout er in het zand moet voor bepaalde omstandigheden. Het huidige mengsel is afgelopen zomer al klaar gemaakt.
Anno 2017 kennen we hoegenaamd geen gladheid meer. De weersverwachtingen worden zeer nauwkeurig geanalyseerd en worden er vooral preventieve maatregelen genomen om gladheid te voorkomen. Maar over deze mogelijkheden beschikte de gemeente destijds nog niet. Tevens was burgemeester Maalderink een fervent vogelliefhebber en bepaalde hij  de samenstelling van het mengsel zand en zout. Zo weinig mogelijk zout want zout  was niet goed voor de vogels.

Winter in het Ypelo