Feestelijke dag voor bewoners Dennenweg en Morsweg Zuna op vrijdag 14 juni 1961.

Plaatje bij verhaal: wk_24.18_dennenweg_opening_verharde_weg_op_14_juni_1961_door_burgem._maaldrink_fb_44.jpg

Foto-onderschrift: De opening van de Dennenweg op vrijdag 14 juni 1961, de burgemeester knipt het lint door rechts Leidi Scharphof met het kussen waar de schaar op lag. Aan de rechterkant Gemeentesecretaris Schipper met de armen over elkaar en rechts daarnaast Wethouder ten Brinke en daar rechts naast wethouder Kampman met bril en stropdas.

Ondanks de stralende zon waar de landbouwers aan de Dennenweg en Morsweg reeds enkele dagen op hadden gewacht teneinde het hooiland in te trekken liet men vrijdagmorgen het hooi het hooi omdat men getuige en gelijkertijd de dankbaarheid wilde tonen bij de officiële  opening van de Dennenweg en een gedeelte van de Morsweg die door de gemeente Wierden enige tijd geleden zijn bestraat. Wij zijn getuige geweest van de dankbaarheid doch hebben eveneens kunnen constateren dat de ouderwetse “noaberschop” in deze buurtschap nog volop leeft.

Nadat het gezelschap waaronder Burgemeester Maaldrink, wethouder Kampman, gemeentesecretaris Schipper, raadsleden, directeur en opzichters van Gemeentewerken de aannemer Joosten uit Enschede  en de noabers zich vanaf de woning van de familie Scharphof naar het begin van de Dennenweg juist op de grens van de gemeente Wierden en Rijssen had begeven bood de 14 jarige Leidi Scharphof een schaar aan op een kussen aan burgemeester Maaldrink. De heer Scharphof heette alle belangstellenden hartelijk welkom en verzocht de burgemeester het lint dat over de weg was gespannen door te knippen. De burgemeester verklaarde dit gaarne te zullen doen en verrichtte hierop deze handeling waardoor de Dennenweg en een gedeelte van de Morsweg, totaal zo’n  1½ km, officieel was geopend.

Teruggekomen bij de boerderij van de familie Scharphof waren op de ruime en frisse deel de tafels keurig gedekt met witte tafellakens en werd door de nijvere handen van de buurvrouwen koffie en gebak geserveerd.

Burgemeester Maaldrink nam ook hier het woord en verklaarde blij te zijn met deze mooie weg en dankbaar gestemd was voor het feit dat de buurtschap getoond had ook financieel iets over te hebben voor deze verbetering. Hij bracht eveneens dank aan de aannemer dhr. Joosten. Door de bestrating van deze weg, welke voorheen zandweg was, en nu een straatweg is van 3 meter breed heeft men een betere verbinding gekregen. Als een wens zag de burgemeester Maaldrink nog dat het gedeelte vanaf de Zunabrug nog verhard zou worden zodat een goede verbinding met de Provinciale weg tot stand zou komen. Hij sprak de hoop uit dat ook dit in de toekomst  verwezenlijkt zal worden, doch alles kan niet tegelijk! De burgemeester besloot met de gelukwensen aan de bewoners uit te spreken en bracht dank aan de heer Scharphof voor het gebodene. Hierna gingen de koffiekopjes van de tafel en werden de glazen gevuld waarna een heildronk op de nieuwe weg werd uitgebracht. Nadat men nog enige tijd gezellig bijeen bleef dankte de heer J. Timmerman het gemeentebestuur voor de medewerking die het verleend had, terwijl hij ook een bijzonder woord van dank bracht aan de heer Scharphof voor alle bemoeienissen die hij had gehad bij het tot stand komen van deze verharding.

We willen nog opmerken  dat deze weg niet alleen voor de bewoners van groot belang zal zijn maar dat zij mede door de prachtige landelijke omgeving ook vanuit toeristisch oogpunt een aanwinst mag worden genoemd.

Tijdens de opening merkte een der bewoners op dat voor het toeristisch doel het plaatsen van enkele handwijzers zeer nuttig zou zijn. Uit het gesprek dat vervolgens met de burgemeester werd gevoerd mogen we concluderen dat deze handwijzers er binnenkort zeker zullen komen.