Plaatje bij verhaal: wk_45.18_erve_holsappel_deel_2.jpg

Geschiedenis Jongelingsvereniging “De Heere is onze banier” deel 2

Fotoonderschrift: Hier begon de Jongelingsvereniging rond 1890, het erve Holsappel ( foto Jan Lohuis)

Bron: Veerkaant in nen dreehook van Harry Strieks

Op 1 september 1909 vergaderen de leden in het nieuwe lokaal samen met de begunstigers. Er moet uiteindelijk liefst f. 360,-- op tafel gelegd worden voor de bouw. Dit bedrag wijkt ten nadele van de vereniging af van de opgevraagde prijsopgave.  De hogere prijs wordt veroorzaakt door duurdere materialen en een hoger loon voor de opzichter. Jan Hofman zorgt ook voor een paar ijzeren palen die 40 cent per stuk kosten! Hieraan wordt een bord bevestigd met het opschrift: ‘Gebouw der Geref. Jongelingsvereeniging  ‘Eén is uw Meester’.

Drie weken na de oprichtingsvergadering wordt op 23 september 1909 het ‘lokaal’ officieel in gebruik genomen. Tijdens deze bijeenkomst wordt de voorzitter, die al 16 jaar zich had ingespannen voor het jongelingenwerk en hiervoor zijn huis hiervoor steeds gastvrij had open gesteld, zeer hartelijk bedankt.

In het ‘Groene gebouwtje’ leent men ook christelijke en dus geen ‘zedeloze’ boeken uit.

Het bestuur van de vereniging wordt gevormd door G.J. van de Haar - voorzitter, F.J. Wessels - secretaris, H.J. Wibbelink - penningmeester en J. Schuitemaker - bibliothecaris.

In 1922 besluit Notter zich aan te sluiten bij de Gereformeerde Jongelingsbond. Enkele leden zeggen hierdoor hun lidmaatschap op. Aan de uitnodigingen van de genabuurde verenigingen wordt steeds gehoor gegeven en speelt gelukkigerwijs de hervormde of gereformeerde signatuur geen enkele rol. Voor het eerst gaat men uit Notter naar de ‘Ringafdelingen’ te Zwolle.

De aansluiting bij de Bond houdt ook in, dat er verandering optreedt in de keuze van de onderwerpen. Er worden schetsen gebruikt uit Gewijde Geschiedenis en Geloofsbelijdenis voor het houden van de inleidingen. Maar ook onderwerpen over kerkgeschiedenis, vaderlandse geschiedenis en  de christelijke politieke beginselen van de A.R.P. worden geagendeerd.

In 1925, op 28 februari,  neemt G.J. van de Haar afscheid als voorzitter van de jongelingsvereniging. Het toenmalige hoofd van de School met den Bijbel, meester Tillema, spreekt hem een dankwoord toe.

In 1927 houden de leden van de J.V. en de M.V. een gecombineerd jaarfeest.

Tussen Notter en Rijssen is de samenwerking niet hecht en daarom vraagt Rijssen aan Notter een commissie te vormen die het jaarfeest zal organiseren. De Notterianen  hebben echter geen behoefte hierin zitting te nemen, gezien de geringe animo die men het voorgaande jaar heeft getoond voor zo’n avond.

“Ook in de Hervormde kerk zijn verschillende J.V.’s: de Hervormde J.V. en de Chr. J.V.”, concludeert Dirk ter Steege op grond van uitnodigingen van de Herv. J.V. te Nijverdal en de C.J.V. te Hoge Hexel, die hij in de notulen tegenkwam, “de band die al jaren bestond, is door de aansluiting bij de Gereformeerde Jongelingsbond niet verbroken.”

In 1931 komt vanuit Rijssen het verzoek aan de Gereformeerde Jeugdcentrale deel te nemen, hetgeen geschiedt.

Jammer is het, dat onder andere het notulenboek van 18 mei 1938 tot 18 december 1940 zoek is. Over het beleven van het begin van de oorlog door de J.V.-ers valt daardoor niets te lezen. Op 15 juli 1942 vergadert men voorlopig - zo schijnt het! -  voor de laatste keer als G.J.V. De bezetter verbiedt in ons land dit soort bijeenkomsten. Maar onder een andere noemer, namelijk het geven van catechisatie, gaat onder leiding van broeder R. Bosma het verenigingswerk toch door!

Op 21 maart 1945 komen de leden bijeen in een speciale vergadering om te spreken over een Gebouw voor Christelijke Belangen. De initiatiefnemer is het bestuur van de School met den Bijbel. De Coöperatieve Aan- en Verkoopvereniging Notter-Zuna ( in het taalgebruik: de Boerenbond) die de oude Openbare Lagere School van meester van Kregten in haar bezit heeft, wil deze door verkoop aan de gemeenschap beschikbaar stellen.

De schoolvereniging wordt eigenaar van het gebouw. Het bestuur van het Gebouw wordt gevormd door enkele schoolbestuursleden en leden van plaatselijke verenigingen.

Het gemeenschappelijk belang prevaleert boven het groepsbelang. Wanneer straks het Christelijke Notterse jeugdwerk ook in de oude school een plaats krijgt, zal het ‘Groene Gebouwtje’ overbodig worden en verdwijnen. Deze keuze van het gemeenschappelijke boven een deelbelang tekent de mentaliteit van de buurtgenoten. Buiten het Notterse en Zunase leefgebied hoort men tot op de dag van vandaag de mensen dikwijls positief over deze welwillende houding spreken. Eendracht maakt macht.

Op 2 mei 1945 pakt de J.V. na een gedwongen rustperiode van enkele jaren de vergaderdraad op. H.J.Wessels blijft op verzoek van de leden voorlopig aan als voorzitter, hoewel hij aftredend is. Het verenigingswerk moet weer in gang worden gezet. Tot  27 maart 1946 presideert Henk Wessels de vergaderingen.

“Door de vereniging, samen met Rijssen, is samenwerking gezocht met de hervormde jeugdvereniging in Rijssen, maar dit is niet gelukt, omdat de hervormde vereniging meer een evangeliserend karakter draagt en dit niet in ons J.V.-werk thuis hoort, aldus de notulen. In de vergadering van 4 juni worden met de M.V. de statuten van het op te richten Gebouw van Christelijke Belangen per artikel besproken. Meester van den Berg (Hoofd van de School met den Bijbel ) komt nog enige toelichting geven.”

Bron: Veerkaant in nen dreehook van Harry Strieks

In 1927 houden de leden van de J.V. en de M.V. een gecombineerd jaarfeest.