Plaatje bij verhaal: wk_46.18_schapendijk_31_geb._v.d._j.v_op_g.jpg

Geschiedenis van de Jongelingsvereniging “De Heere is onze banier” deel 3 slot.

Fotoonderschrift: Het gebouwtje “De Heer is mijn Banier” werd gekocht in 1908 te Nijverdal en afkomstig van de Koersendijk het deed daar dienst als noodkerkje het werd in Notter afgebroken in 1985.

Bron: Veerkaant in nen dreehook van Harry Strieks

Het verslag op de jaarvergadering van 19 maart 1948 vermeldt de Bondsdag te Groningen van de J.V. en M.V. Er zijn meer dan 10.000 jongeren op komen dagen! In 1951 prijken 37 namen van leden op de ledenlijst! Door dit grote aantal wordt de J.V. gesplitst in een woensdag- en zondaggroep. Wel houden beide delen één bestuur. Op woensdag komen twee onderwerpen aan de orde en op zondag, na kerktijd, één. Uitnodigingen voor een A.R.-  of C.B.T.B.-bijeenkomst komen op de J.V. als vanzelfsprekend ter tafel en worden insgelijks trouw bezocht. In 1953 is de bodem van de kas te zien. De oorzaak ligt in de terugloop van het aantal leden met 10 en dat scheelt maar liefst 100 gulden.

Dirk ter Steege: “De exploitatie van het gebouwtje komt geheel voor rekening van de J.V., die ook zorg draagt voor de brandstof. De mannenvereniging betaalt f. 10,-- per jaar huur en ook de M.V. en de vrouwenvereniging betalen  een geringe huur. Door de Gereformeerde  Kerk van Rijssen wordt niets in de exploitatiekosten bijgedragen, want Notter kan zich zelf wel redden. De toezegging bij oprichting van de vereniging van het Gebouw van Chr. belangen om daar te vergaderen is niet tot uitvoer gebracht. In de notulen is daarover nooit meer iets vermeld.”

Secretaris H. ter Avest A.J. zn (van ’t Hol) maakte jaarlijks uitgebreide op rijm gezette jaarverslagen en over het jaar 1951/52 is door Henk Jansen nog een extra verslag in de vorm van een notariële acte gemaakt, die als toneelstuk werd opgevoerd en werd getekend door alle bestuursleden.”  In 1954 is het ledental nog slechts 15. In Notter vindt geen nieuwbouw plaats en de dubbelbuurtschap ziet steeds meer potentiële leden door huwelijk en door werk verhuizen.

Voorzitter Herman van de Riet stelt op 17 september 1958 voor het bestuur van de jongelingsvereniging in te krimpen, omdat er zo weinig leden zijn. Ook besluit men op deze vergadering om te collecteren om nieuwe Bijbels in de nieuwe vertaling  (N.B.G.) aan te schaffen, het jaarfeest te houden en een schoonmaak uit te voeren rond het gebouw.

“Het notulenboek stopt 10 febr. 1960 om vervolgens in het notulenboek van de M.V. te vervolgen met een verslag van een gecombineerde vergadering op 3 mei in 1960, waarin het besluit vermeld wordt om met ingang van het volgende seizoen samen verder te gaan als G.J.V. Het ledental  van beide verenigingen is te gering om nog afzonderlijk te vergaderen. Op 26 oktober 1960 wordt de 1e  vergadering gehouden, waarin ook E. Altena aanwezig is, wegens zorg om het voortbestaan van de verenigingen. Op deze vergadering waren 8 heren en 2 dames aanwezig. E. Altena wil zich met H. van de Riet en B. Beldman inzetten om nieuwe leden te werven voor de G.J.V.”

De ledenwerfactie werpt zijn vruchten af, want op zondag 19 november 1961 kunnen maar liefst zes nieuwe leden worden ingeschreven. Het nieuwe bestuur op 17 december 1961 ziet er als volgt uit: Freek Beldman – voorzitter, Henk van de Riet  H.J. zn – 2e voorzitter, Jannie ter Avest –  secretaresse, Freek Altena – penningmeester, Jannie Harmsen – algemeen adjunct. Namens het streekverband komen ook afgevaardigden om de band levendig te houden. De predikant van de Gereformeerde Kerk, Ds.Brinkman, komt - indien het werk het hem toestaat - jaarlijks de Notterse G.J.V. bezoeken.  Als voorzitter Dinant Brinks in oktober 1969 als voorzitter afscheid neemt van het jeugdwerk, wordt besloten dat Leo Harmsen, Dora en Gerrit Hietland bij toerbeurt de vergaderingen zullen leiden. Voor de studie wordt de schets Combo gebruikt. Een keur aan onderwerpen biedt dit werkmateriaal. “De vorming van de jeugd voor kerk, staat en maatschappij is vanaf de oprichting het doel geweest. Voor de kerk is de groei in het geloof, de kennis van het Woord van God noodzakelijk. Met deze achtergrond kun je een taak  in staat en maatschappij volbrengen”, schrijft Dirk. In januari 1971 wordt het geheel gerenoveerde gebouwtje weer als vergaderrruimte gebruikt. Het triobestuur van 1969 treedt af en wordt in 1971 vervangen door Fenny Lammers, haar neef Henk Lammers en Bert Hietland. De G.J.V. van Rijssen vraagt om met Notter na de kerkdienst gezamenlijk te vergaderen. Het bestuur voelt hier niet voor.

“Op 8 mei 1976 wordt in Gebouw Irene een feestavond gehouden samen met de Mannen- en Vrouwenvereniging onder de titel 140 jaar Geref. verenigingsleven in Notter-Zuna. 3 jubilea: verlaat 80-jarig jubileum J.V./G.J.V., 35 jaar Mannenver. en 25 jaar Vrouwenver. Iedere vereniging moet 4 bijdragen leveren. Het is een prachtig feest geworden!”

In 1978 wordt het bestuur als volgt samengesteld: Voorzitters: Jan Webbink, Gerrit Lammers (Notterweg) en Annie Hietland. Sekretaresse: Ina Wessels. Penningmeesteresse: Janneke Lammers. Meteen aan het begin van het seizoen betalen de leden 25 gulden ineens. Dirk besluit zijn historisch overzicht met:

“In het jaarboekje van de kerk 1980/1981 wordt voor het laatst de G.J.V. in Notter vermeld en in dat seizoen zal er wel besloten zijn om samen te gaan met de G.J.V. van Rijssen” , veronderstelt Dirk en vervolgt: “er is dus ca 87 jaar gereformeerd jeugdwerk in Notter geweest. Het heeft velen gevormd in hun geloof en naar menselijke waarneming is helaas niet al het gezaaide zaad tot wasdom gekomen. Maar gelukkig ziet een mens alleen de buitenkant, maar God kent het hart en Hij heeft zich in de doop met allen verbonden.”