Plaatje bij verhaal: wk_02.19_aprilgrap_2.jpg

Geslaagde aprilgrap van Wierdense Tolmennekes. Uit de krant van 2 april 1976.

Geslaagde aprilgrap van Wierdense Tolmennekes.  Uit de krant van 2 april 1976.

Zo’n kleine 500 mensen waren naar de Kerkstraat gekomen, aangetrokken door de berichten dat daar om 13.00 uur de Nederlandse Explosieven Maatschappij uit Utrecht de silo van de “Boerenbond Rectum Ypelo” zou opblazen. Wat zeker de helft van hen had vermoed bleek waar te zijn. De NEM was nep en de hele zaak bleek een 1 april grap te zijn van de Wierdense Carnavalsvereniging “De Tolmennekes”.

Een  aprilgrap overigens, die bijzonder goed in elkaar was gezet. De Tolmennekes hadden onder andere Politie en Brandweer bij het complot betrokken. Vandaar dat tegen half één twee brandweerauto’s met complete bemanning onder sirenegehuil met hoge snelheid door het dorp scheurden richting de “Boerenbond Rectum Ypelo”. Met in hun kielzog een grote schare nieuwsgierigen.

Op de plaats van bestemming  aangekomen ontwikkelden de brandweerlieden een grote activiteit. Het deel van de Kerkstraat voor de “Boerenbond Rectum Ypelo”  werd afgesloten met dranghekken, brandweerkranen werden aangesloten  met kranen en slangen werden uitgerold, kortom het leek allemaal net echt. Tegen 13.00 uur was dan ook een grote menigte toegestroomd, waaronder verschillende mensen uit Nijverdal, Vriezenveen en Almelo.

Voor een groot gedeelte in het ongewisse of het nu een aprilgrap betrof of was het realiteit!

Om exact 13.00 uur werd aan die onzekerheid een eind gemaakt, er klonk een enorme knal…… en de silo bleef mooi en rustig staan. Wel ontvouwde zich een spandoek waarop geschreven stond 1 april De Tolmennekes.

De Carnavalsvereniging had wel enige waarnemers naar de Kerkstraat gestuurd. Vol plezier keerden deze huiswaarts, de verbaasde bezoekers achterlatend. Deze vatten de aprilgrap wel erg sportief op. Er werd nog wel enige dagen over dit voorval gesproken!

Deze bijdrage is geschreven vanwege de expositie “Carnavalsvereniging De Tolmennekes 44 jaar” die nog tot zaterdag 2 maart is te bezoeken op de gewone openingstijden. Toegang, koffie en thee gratis.