Plaatje bij verhaal: halifax2.jpg

Halifax aan de Kippershoekweg

Na eerdere bezoeken in 2016 en 2017 (zie voorgaande publicaties) brachten Alastair Byres en zijn vrouw Anne (Blairgowrie, Schotland) op donderdag 29 augustus j.l. voor de derde keer een bezoek aan Wierden. Tijdens hun voorgaande bezoeken raakten zij zo onder de indruk van hoe in Wierden de herinnering aan de tweede wereldoorlog levend wordt gehouden dat zij Wierden als vaste bestemming hebben aangemerkt tijdens hun reizen door het vaste land van Europa. Zie ook eerdere publicaties over dit onderwerp.

Alastair’s vader, pilot officer George Byres, was gezagvoerder van de Halifax bommenwerper van de Royal Air Force die op 14 mei 1943 om 02.53 uur werd neergeschoten door een Duitse nachtjager. De Halifax kwam in vlammen neer aan de Kippershoekweg, vlak bij de kruising met de Enterweg. Vier bemanningsleden wisten tijdig per parachute het brandende vliegtuig te verlaten, maar drie anderen sneuvelden en rusten sindsdien op de algemene begraafplaats aan de Appelhofstraat in Wierden. Een eerbetoon aan deze drie jongen mannen die hun leven gaven voor onze vrijheid is een vast onderdeel van hun reisprogramma’s.

Begin maart 2017 nodigde burgemeester Henk Robben Alastair uit om zijn speciale gast te zijn tijdens de dodenherdenking op 4 mei van dat jaar. Allastair nam deze uitnodiging graag aan en nam deel aan de herdenkingsrit in en om Enter, de stille omgang en de aansluitende ceremonie, gebeurtenissen die een diepe indruk op Alastair maakten.

Ook tijdens dit derde bezoek werden Alastair en Anne ontvangen op het gemeentehuis, deze keer door wethouder Richard Kortenhoeven. Hierna werden door de wethouder, Alastair en Anne bloemstukken gelegd bij de drie graven van de omgekomen collega’s van hun (schoon) vader. Bij de HKW werden bestaande vriendschappen versterkt en nieuwe aangeknoopt en ontvingen de gasten een voorbeeld van het informatiebord dat bij de crashlocatie komt te staan. Vervolgens werd de crashlocatie aan de Kippershoekweg bezocht.

N.a.v. een aankondiging van het bezoek van het echtpaar Byres in De Wiezer nam mevrouw Sienie Albersen-Wild daags tevoren contact op met de HKW en vertelde dat zij als tienjarig meisje ooggetuige was geweest van het neerstorten van de bommenwerper en zich alles nog heel goed kon herinneren: Ik woonde toen met mijn ouders en broers aan de Kippershoekweg vlak bij de plek waar het toestel is neergekomen en was toen 10 jaar oud. Het vliegtuig kwam als een brandend kruis aanvliegen over het Haarbos uit de richting Almelo en is neergestort aan de noord zijde van de Kippershoekweg in een weiland vlak bij ons huis, waar het wrak heel fel bleef branden. Direct na het moment van neerstorten zijn mijn vader en mijn twee broers er snel naar toe gerend om te zien of er hulp geboden kon worden. Vlak bij het fel brandende wrak gekomen hoorden ze een huiveringwekkend gegil, waarschijnlijk van één van de bemanningsleden.

Mijn vader vertelde dat het afkomstig leek te zijn vanuit een “plastic koepel met machinegeweren” die achter op het vliegtuig zat en die naast het wrak in het weiland lag. Door de klap van het neerkomen was de koepel waarschijnlijk zo verwrongen of was de inzittende dermate gewond dat hij er blijkbaar niet meer uit kon komen. Mijn vader en beide broers konden door de enorme hitte van het brandende wrak helaas geen hulp te bieden en moesten noodgedwongen toezien hoe het wrak vrijwel geheel uitbrandde, inclusief de geschutskoepel. De dag er na hebben de Duitsers er drie lijken uitgehaald en deze meegenomen om (naar later bleek) deze te begraven aan de Appelhofstraat. Pas meerdere dagen na het neerstorten begonnen de Duitsers met het opruimen van de wrakstukken. Gedurende die dagen werd het bewaakt door Duitse militairen die in boerderijen vlak in de buurt werden gelegerd.

Wat vind ik het mooi dat we nu een zoon van de piloot op bezoek hebben, want ik ben waarschijnlijk de enige nog levende ooggetuige van het neerstorten van de bommenwerper.

Aldus mevrouw Albersen die evenals Alastair en Anne erg onder de indruk was van deze ontmoeting, enkele dagen na deze ontmoeting vertelde de heer Jo Theunissen (84) die destijds ook aan de Kippershoekweg woonde een vrijwel identiek verhaal. Leuke bijkomstigheid: dhr. Theunissen wist niet dat mw. Albersen nog leeft en gaat binnenkort zijn In de middag werd een bezoek gebracht aan museumboerderij Wendezoele bij Delden.