Plaatje bij verhaal: gem-urk-opentopo.jpg

Hessel Hoefnagel (1922-1945)

Hessel Hoefnagel is geboren op Urk, op 14 april 1922 en overleden op 5 april te Wierden, doodgeschoten door Duitse militairen. Zijn vader was Klaas Hoefnagel, zijn moeder was Truitje Hoefnagel-Post. Hessel had 1 broer en 4 zussen. Hessel is opgegroeid op Urk en werd schilder van beroep. In het najaar van 1942 kreeg hij een oproep om zich te melden voor de Arbeidseinsatz (dwangarbeid) in Duitsland. Hij meldde zich niet en bleef thuis. In het begin van 1943 kreeg hij een tweede oproep. Hij meldde zich weer niet en hij ging onderduiken. Hessel ging toen naar Wierden in Overijssel. In Wierden werd hij ondergebracht bij boer Johan ter Keurs. Deze boerenfamilie had 10 kinderen. Johan ter Keurs zat toen al diep in het Verzet tegen de Duitsers en was leider van de verzetsgroep in Rectum (gemeente Wierden).

Hessel werkte normaal mee op de boerderij. Hij hielp bij het grasmaaien, melken en van alles en hij zat 's avonds met de familie aan de keukentafel bonen te doppen. Hij ging ook wel eens een avond uit naar Rijssen. Hij moest dan wel voor tien uur 's avonds binnen zijn, maar dat interesseerde hem niets. Hij was nogal eigenwijs en wat stug. Niet zo'n gemakkelijke jongen (een echte Urker??). Hessel is tot de herfst 1944 bij de familie gebleven. Hij is toen naar een broer van Johan ter Keurs gegaan (Willem). Aan de Ypeloweg 18 te Wierden, niet ver van de boerderij van Johan ter Keurs. Reden: werkzaamheden.

Deze boerderij van Willem ter Keurs moest ontruimd worden in verband met het aanleggen van enkele lanceerbases voor de V1 (het Duitse vergeldigingswapen, geheime wapen) in het nabij gelegen Haarbos. Dat was in december 1944. Willem ter Keurs is toen met zijn gezin ingetrokken bij de buren, de boerderij van de familie Kippers. Zo kwam Hessel ook terecht op de boerderij van de familie Kippers. Hessel werkte daar ook normaal mee met alle boerenwerk. Of daar ook meer onderduikers aanwezig waren is mij niet bekend. De tijd en de oorlog gaan steeds verder. De geallieerde legers, welke op 6 juni 1944 in Normandie zijn geland, trekken door Frankrijk, Belgie en Zuid Nederland steeds verder deze kant op. Enschede en Hengelo worden bevrijd en ook Almelo wordt bevrijd door de Canadese troepen.

De Canadezen gaan verder richting Wierden tot aan het cafe de Mosterdpot (halfweg Wierden). In de buurt en rondom de boerderij van familie Kippers hebben de Duitse militaire van de Hermann Goering Divisie verschanst en hun artillerie opgesteld. Deze Duitse militairen hadden in hun voorraad ook jenever (schnaps) en dronken regelmatig. Hessel wist wat jenever te stelen. Ook had hij al een uniform gestolen en verstopt op de boerderij en probeerde ook nog een wapen te stelen en dat werd ontdekt door de Duitsers. Hessel had van de jenever gedronken en was wat overmoedig. Alle bewoners van de boerderij werden tegen de muur gezet. Hessel werd er uit gehaald en doodgeschoten. Alle anderen zijn ongedeerd gebleven. Wat een toestand voor deze familie.

Het lichaam van Hessel moest op de boerderij blijven liggen. Enkele dagen later is Hessel door de boeren begraven op het Algemen Kerkhof te Wierden. De precieze datum is niet bekend. Hij is begraven in vak F, rij 4, no 16. Op 17 april 1945 kreeg de familie van Hessel te horen dat Hessel was gefusilleerd. Zijn broer Okke en Cees Zeeman hebben het lichaam van Hessel toen opgehaald uit Wierden en teruggebracht naar Urk. Daar is op 22 april 1945 Hessel opnieuw begraven met militaire eer van de Ondergrondse.

Roelof Wolterink

PS: Hessel is ook eens gearresteerd en gevangen gezet in Goor. Hoe lang hij daar gevangen gezeten heeft is niet bekend en ook niet of hij gevlucht is of vrijgelaten. Ik denk dat Hessel is gearresteerd door de landwacht. Deze landwacht had een post in Goor en maakte in de hele omgeving veel jacht op onderduikers.

Auteur:Roelof Wolterink, Rijssen
Personen:Hoefnagel