Honderd jaar VNG - openbaar bestuur Overijssel deel 2

Plaatje bij verhaal: wk_34.19_henk_robben_voor_het_oude_gemeentehuis_van_wierden.jpg

Honderd jaar VNG - openbaar bestuur Overijssel deel 2

Fotoonderschrift: Op de foto toenmalige burgemeester Henk Robben voor het oude gemeentehuis aan het van de Bergplein. Dat is na de nieuwbouw aan de Plantsoenlaan gesloopt in 1962. De firma van Buuren maakte daar haar showroom.

Honderd jaar VNG - openbaar bestuur Overijssel deel 2

Waar honderd jaar geleden de burger veelal rechtstreeks toegang had tot de burgemeester, die zelf veel zaken regelde, bestaat het gemiddelde gemeenteapparaat tegenwoordig uit tientallen, zo niet honderden ambtenaren en moet voldaan worden aan allerlei regels en procedures. De samenleving is steeds vaker een beroep gaan doen op de overheid, die zich met een groot aantal maatschappelijke verschijnselen is gaan bemoeien. Waar de aandacht vóór de Tweede Wereldoorlog vooral uitging naar de openbare orde en steunverlening bij werkloosheid, kwam de nadruk daarna te liggen op welzijnsbevordering en de groei van de verzorgingsstaat. De laatste decennia maakte de overheid weer een terugtrekkende beweging.

De VNG Overijssel heeft in haar honderdjarige bestaan een bemiddelende rol vervuld tussen het lokale bestuur in Overijssel en de provincie, het Rijk en andere bestuursorganen of instellingen. Ook trad zij op als belangbehartiger en coördinatiepunt van de Overijsselse gemeenten. De afdeling hield zich aanvankelijk bezig met praktische zaken als de gezamenlijke inkoop van kantoorbenodigdheden en veldwachtersuniformen, maar ook met de luchtbeschermingsdienst, het gemeentelijk belastingstelsel en de invoer van geneeskundig toezicht op lagere scholen. De VNG Overijssel peilde de mening en behoeften van de aangesloten gemeenten en fungeerde vervolgens als spreekbuis richting de provincie. De hoogte van de gemeentelijke bijdragen in het onderhoud van de provinciale wegen was bijvoorbeeld een regelmatig punt van discussie. Vanaf de jaren vijftig was de VNG Overijssel vertegenwoordigd in een toenemend aantal overlegorganen, zoals de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid, de Stichting Bevordering Industrialisatie in Overijssel of de Provinciale Raad voor Recreatie. Eind jaren zeventig was het aantal vertegenwoordigingen gegroeid naar meer dan zestig commissies of raden. Later nam dit aantal af of werd er meer geclusterd.

De VNG Overijssel heeft zich de afgelopen honderd jaar ook ontwikkeld tot platform voor het delen van kennis voor het lokale bestuur. Belangrijk hierbij was de betrokkenheid bij de opening in 1963 van een bestuursschool in Almelo en een jaar later in Zwolle. Aankomende ambtenaren werden hier voorbereid op een loopbaan in het openbaar bestuur. Vanaf de oprichting nodigde de VNG Overijssel op algemene ledenvergaderingen steevast een spreker uit die vanuit zijn kennis of betrokkenheid dieper inging op een actueel onderwerp, zoals de groeiende werkloosheid, de democratisering van het lokale bestuur of de herziening van de Gemeentewet in 1992. In dat 75ste jubileumjaar liet de VNG Overijssel de Universiteit Twente de positie van het Overijsselse raadslid onderzoeken. Conclusie was dat de band tussen de volksvertegenwoordigers en het volk beter kon en dat de positie van de gemeenteraad ten opzichte van het college van B en W sterker moest. Met de invoering van de dualiseringswet in 2002 kreeg de gemeenteraad tenslotte betere handvaten om burgemeester en wethouders te controleren.

De 'evolutie van gemeentelijke werkzaamheid', zoals voorzitter Van Limburg Stirum het in 1917 al noemde, lijkt nog steeds door te gaan. Neem alleen al de overheveling van zorgtaken van het Rijk naar de gemeenten. Veel gemeenten worstelen om alles in goede banen te leiden. Het delen van kennis en ervaringen binnen het verband van de VNG en het opkomen voor de belangen van de gemeenten lijkt hierbij onontbeerlijk. De VNG Overijssel heeft anno 2017 nog niets aan relevantie ingeboet.

Voorzitters VNG Overijssel:

H.F.M.E. graaf Van Limburg Stirum, burgemeester Hellendoorn, 1917 - 1924
A.H. Goeman Borgesius, burgemeester Steenwijk, 1924 – 1942/1945-1948
Jhr. M.P.M. van Karnebeek, burgemeester Zwolle, 1942 - 1945
H.M. Oldenhof, burgemeester Kampen, 1948 - 1952
Jhr. L.O.M. van Nispen tot Sevenaer, burgemeester Stad- en Ambt Delden, 1952 - 1961
J.M. Ravesloot, burgemeester Almelo, 1961 - 1966
W.H. Enklaar, burgemeester Holten, 1966 - 1978
A. Lieuwen, burgemeester Wierden, 1978 - 1986
W.L.G. Schelberg, burgemeester Weerselo, 1986 - 1995
E. van Voorden, burgemeester Rijssen, 1995 - 2001
C.G.A.A. Brekelmans, burgemeester Borne, 2001 - 2009
M.G.E. Koomen, wethouder Enschede, 2009 - 2012
A.C. Hofland, burgemeester Rijssen-Holten, 2012 - heden.

100 jaar VNG Overijssel.

In 2017 vierde de VNG Overijssel haar 100-jarige jubileum. Op vrijdag 7 april 2017 vierde de afdeling Overijssel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten haar honderdjarige jubileum, Bestuurders uit heel Overijssel kwamen bijeen in het IJsseldeltacenter op de Overijsselse Bestuursdag 2017. Arie Slob, destijds directeur van het Historisch Centrum Overijssel en IJsselacademie en thans minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, hield een presentatie over honderd jaar openbaar bestuur in Overijssel. ’s Middags waren er workshops georganiseerd door het Trendbureau Overijssel over de toekomst van de gemeenten.

De foto is gemaakt op 7 april 2017 ter gelegenheid van het 100 jarig jubileum.