Plaatje bij verhaal: wk_21_mariakapel_kloosterhoek.jpg

Mariaverering in de Kloosterhoek (Rectum)

Fotoonderschrift: Het houten kappelletje en de andere foto het gemetselde, de vormgeving is geprobeerd identiek te houden..

Mariaverering in de Kloosterhoek (Rectum)

De meimaand is binnen de RK Geloofsgemeenschap een Mariamaand. Waarom is mei de Mariamaand?
De meimaand is traditioneel de Mariamaand. Maar waarom eigenlijk? Helemaal precies is dat niet bekend, maar zeer waarschijnlijk heeft het met de naam van de maand te maken. Deskundigen denken dat de naam mei afgeleid is van de Griekse godin Maia. Die naam betekende oorspronkelijk ‘moeder’ en kreeg later de betekenis van ‘vroedvrouw’.
Het kapelletje in Rectum is gebouwd door de katholieke padvindersvereniging Rijssen.
Vanuit  de oorspronkelijke plek is het op last van de fabrikanten familie ter Horst uit Rijssen,  afgebroken. Die wilden niets met dat “Roomse gedoe” te maken hebben. (Het kapelletje was op hun bosgrond gebouwd waarschijnlijk zonder toestemming). De dames Lammertink van ''n Zweer' hebben het opnieuw op laten metselen in een bosperceel van de zussen Lammertink. Daar waar het nu nog staat. Aan het begin van de Kloosterhoeksweg.
Mijn herinneringen aan het Mariakapelletje in Rectum door Riky Wissink-Woolderink (van ’n Kissem):

Het kapelletje stond in het bos van volgens mij Rouweler (Neuten) aan de Kloosterhoeksweg. Het beeldje is geplaatst in het bos door wat ik denk verkenners. Enkele mensen uit Rectum hebben hier een kapelletje van hout gebouwd. Er was een bloementuintje voor en een paar knielbankjes waar je als kind mooi op kon zitten. Na jaren is het kapelletje iets verplaatst en toen uit steen opgemetseld. Hanna Lammertink (Zweers Hanna) nam de verzorging in handen. 1x per jaar in mei kwamen wij als meisjes uit de buurtschap helpen het kapelletje en tuintje schoon te maken. Er kwamen dan nieuwe eenjarige plantjes in en het beeldje en stenen kapel werden grondig gepoetst met groene zeep. Alles op aanwijzing van Hanna.
Op een zondagmiddag  in mei was er een Mariahulde. Dan kwam pater Kenkhuis voorgaan in de Mariaviering. Vaak zong het R.K. Herenkoor uit Rijssen.
Toen het verbouwde kapelletje ingewijd werd waren wij bruidje. In processie werd het beeldje naar haar nieuwe plekje gebracht. Truusje Slot mocht het Mariabeeldje dragen, omdat zij geen wit jurkje had maar een mooi licht geel.
Nellie v.d. Schutte’n had haar broertje Wim Woolderink (Schutte’n) en mijn broertje Gerard Woolderink (Kissum) het liedje, God groet u zuivere bloeme,  ingestudeerd wat de jongetjes toen uit volle borst zongen.
De Mariaviering werd altijd heel druk bezocht. Door de buurtbewoners maar ook parochianen uit Rijssen, Enter en Wierden. Op zondagmiddagen werd er vaak gewandeld  naar het Mariakapelletje en was het  een plaats van ontmoeting.
Later werd het bos verkocht en verhuisde Maria naar een plekje in het bos aan de overkant van de Kloosterhoeksweg waar het nu nog staat. Soms breng ik daar nog wel eens een bezoekje. Ik denk heel fijn en met veel nostalgie terug aan deze mooie tijd.

Thema's:Column uit DE WIEZER