Plaatje bij verhaal: wk_04.19_1979albertitinie_0001.jpg

Tolmennekes vieren hun eerste lustrum

De carnavalsvereniging de Tolmennekes gaat dit jaar haar eerste lustrum vieren. In de afgelopen vijf jaar is de vereniging redelijk gegroeid zowel wat activiteiten als ook het ledental betreft. Met de organisatie van het Prinsenbal op 20 januari 1979 aanstaande biedt men een totaal programma hetgeen bewijst dat de Tolmennekes een vaste plaats hebben veroverd in de Wierdense leefgemeenschap.

Hoewel een woordvoerder van het bestuur verklaarde dat vijf jaar voor een carnavalsvereniging geen tijd is om bij stil te blijven staan wilde hij wel kwijt dat de ontwikkeling van de verenging gunstig is geweest. Begon men in het eerste seizoen met een carnavalsbal alleen op Rosenmontag, nu in het vijfde jaar zijn er een Elfde van de elfde Prinsenbal, en jeugdavond en twee carnavalsavonden een optocht, sleuteloverdracht op het gemeentehuis door B&W en een bejaardenmiddag. Daarnaast worden er uiteraard de nodige bezoeken afgelegd aan de buurtverenigingen met wie een goede band wordt onderhouden. Speciaal met de Boorköttels  uit Enter worden ieder jaar opnieuw activiteiten op touw gezet.

Vijf jaar geleden werd onafhankelijk van elkaar op nagenoeg hetzelfde tijdstip door de Wierdense Middenstandsvereniging ABH en een heren-trimgroep van Sport en Vriendschap het plan opgevat om een carnavalsvereniging in het leven te roepen omdat men er genoeg van had om voor het carnavalsgenoegen naar de regio te moeten. Bij het zoeken naar medewerkers stuitte men al gauw op elkaar en omdat de uitgangspunten gelijk waren werd men het snel eens. In het eerste jaar organiseerde men één avond om de belangstelling te peilen. Deze bleek zo overweldigend dat het tweede jaar werd gestart met twee avonden en een Elfde van de elfde. Daarna ging alles in sneltreinvaart tot het totaalprogramma in het vijfde jaar. Erg belangrijk is ook de medewerking van de leden van de Wierdense Revue geweest. Werd Graads (Gerhard Höften) de eerste prins van de vereniging, Hennik ( Albert Pauwe) zat in de Raad van Elf en Dika ( Joke Wanschers) en Mo ( Greet Rutgers)  hielden op de festiviteiten een buut. Nogsteeds is deze inbreng aanwezig zeer tot genoegen van de inmiddels talrijke bezoekers van de avonden. Naast de vaste avonden en festiviteiten werd in het derde jaar 1500 exemplaren geperst van de single “Loat de poes maar pissen” in samenwerking met de bloaskapel van harmonie Sint Jan. En tijdens de sleuteoverdracht werd een bord overhandigd met de spreuk “Woar de woarheed niet is kan de tonge ze neet maakn”. Het bord werd in de B&W kamer opgehangen.

In het tijdperk van Prins Joep 1e ( Joep Duynstee) werd het plein achter het gemeentehuis tot Boortolplein vernoemd. Het straatnaambord werd door Burgemeester Ane Lieuwen onthuld.  Maar het voorstel heeft naar ons idee nooit de “straatnaamcommissie” bereikt want het bord wordt elk jaar weer verwijdert. In datzelfde tijdperk kreeg Wierden een eigen gemeentesleutel. Bij de sleuteloverdracht bood de gemeente een buitensporig model sleutel aan van spaanplaat. De Tolmennekes zorgden ervoor dat er een massief koperen sleutel en sleutelgat kwam welke jaarlijks gewisseld aangeboden worden aan de prinsen.

De activiteiten in dit lustrumjaar zullen onder andere zijn een Prinsenbal rond de elfde van de elfde, een avond voor de jeugd, de bejaardenmiddag ’s middags en carnavalsbal op Rosenmontag.

Prins Albert de 1e (Albert Pauwe) werd samen met prinses Tiny op het prinsenbal benoemd tot prins en prinses van de gemeente Wierden. Eén van de eerste daden van de nieuwe prins was het onderscheiden van al zijn voorgangers. Zij kregen allen een steek overhandigd zodat ze voortaan nog meer bij de vereniging betrokken zullen zijn.

De opkomst van de nieuwe prins, waarvan niemand de naam wist, was ook verwerkt in een sketch van de Wierdense Revue. Graads had onder het aardappelpitten een blindganger gevonden. Na veel lachsalvo’s werd de blindganger in de ton van het huuske gedeponeerd. Hennik wist hier zogenaamd niets van en moest even later naar het huuske!! Met een daverende knal kwam Hennik tevoorschijn als Prins Albert de 1e.

Het Tolcabaret en de Tolwiefkes traden bij alle gelegenheden en avonden op.