Plaatje bij verhaal: wk_35.19_marktstraat_7.jpg

TUSSEN HEDEN EN VERLEDEN, uit het archief van de Historische Kring

Foto-onderschrift. Het pand Begin 1900.

TUSSEN HEDEN EN VERLEDEN, uit het archief van de Historische Kring

Op de grond aan de Marktstraat 5-7, waar eertijds boekhandel De Readshop was gevestigd, staan in 1832 twee huizen die eigendom zijn van de Gereformeerde Diaconie in Wierden.

In 1861 worden beide woningen met grond verkocht aan een kramer, Johannes ten Bouw genaamd.

Deze verkoopt ze in 1869 weer door aan de koopman Derk ter Stal, wiens dochter Hendrika getrouwd is met Jan Hendrik Eshuis, schoenmaker van beroep. En zo komt het pand in 1873 in handen van het schoenmakersgeslacht “de Foeke”.

Zoon Derk Eshuis, eerst wever van beroep, getrouwd met Hermina van het Laar, neemt in 1887 de schoenmakerij over en laat in 1922 een nieuw pand bouwen door de Wierdense aannemers Siemerink en Reehuis.

De oudste zoon van Derk is de volgende schoenmaker. Dit is Hendrik, geboren in 1889 en in 1917 getrouwd met Berendina Arentje Heutink. Hendrika, de dochter van Derk en Hermina, trouwt met de (voor oudere Wierdenaren) bekende bakker Rudof Kosters aan de Stationsstraat. Zoon Jan Hendrik trouwt met Frederika van den Barg en wordt schoenmaker in Almelo. De jongste zoon, Jan, is aanvankelijk ook schoenmaker, maar besluit hiermee na twee jaar te stoppen om banketbakker te worden. Hij trouwt met Willemina Maria Meenderink uit Markelo en samen hebben ze een banketzaak aan het latere Van den Bergplein, op de plek waar anno 2004 Ter Stal zit. Zijn leus was: “Wat Eshuis maakt, dat smaakt.”

Herman Eshuis “Herman van de Foeke” is de volgende schoenmaker, doch hij houdt het begin jaren zestig voor gezien. Deze Herman is bij de Wierdenaren vooral bekend van het organiseren van de tentoonstelling “Twente Troef” in 1958/59. Nadien is hij o.a. nog directeur van de Flevohof. Eind 1995 overlijdt Herman plotseling, na een van de initiatiefnemers te zijn geweest van “Wierden 50 Jaar Vrij”.

Achter het huis staat een schoenmakerswerkplaats waar Jan Schovers sinds 1945 in dienst van Eshuis  de schoenen repareert. Als Herman er in 1963 mee stopt, neemt  Jan de schoenmakerij over van z’n werkgever. Tot 1981 heeft hij er nog vele schoenen gerepareerd.

In 1963 wordt het pand van Eshuis ook nog enige tijd gebruikt door drogisterij Niezink, als diens eigen winkel verbouwd wordt.  In 1964 verkoopt Herman Eshuis het pand aan Gerhard van den Broeke jr., ondernemer van een touringcarbedrijf en deze laat het pand gebruiken door rijwielhandel Karel van den Broeke, tijdens de verbouwing van zijn eigen zaak aan de Nijverdalsestraat.

In 1969 begint mevrouw Jo Timmerman-Dangremond er een eigen modezaak; na haar overlijden op 25 maart 1995 is het pand niet meer als winkel in gebruik geweest, wel werd de etalage nog door diverse ondernemers benut.

Onze historische kring heeft er ook nog gebruik van gemaakt, van 1998 tot en met 2001 hebben we er vier  tentoonstellingen kunnen houden, waar zeer veel bezoekers op af kwamen, tentoonstellingen met de volgende thema’s:

- “100 Joar Vrouwleu in Wierden”

- ”Van Wichter tot Vakleu”

- “Pleerplaankn, Knikkerbuuln, en Zetkleute”

- “Oons dorp duur de joarn hen”.

Op 17 april 2002 is begonnen met de afbraak van het winkelpand en, anno 2004 een geheel nieuwe bebouwing.

Er is begin augustus 2019 een nieuwe huurder in het pand gekomen,  Mom&son, Renate Hoekstra en Sebastian Dekkers- Witten. Een winkel in woonaccesoires en herenkleding.

Foto-onderschrift. Het pand van Modehuis Timmerman in 1997