Plaatje bij verhaal: wk_21.19_zeskamp_0002.jpg

Foto-onderschrift.

Het Wierdense Zeskamp comité. Zakelijk leider Bram van der Weide en Miss Enter 1972, Agnes Bekke tonen de sticker die binnenkort in de handel zal worden gebracht. Achteraan v.l.n.r. Voorzitter burgemeester Lieuwen, G.Schipper, J. Reterink, ?,?,weth. Otten,M. Muller, J. Philippi,?.

Uit de krant van dinsdag 23 september 1973.

Wierden doet mee aan Zeskamp van de NCRV.

De kogel is door de kerk. Wierden zal in het komende seizoen deelnemer zijn aan het NCRV televisiespel Zeskamp. Dit deelde Burgemeester Ane Lieuwen bijzonder trots mee. De nieuwe eerste burger van Wierden heeft al de nodige ervaring met Zeskamp opgedaan omdat zijn vorige gemeente Genemuiden al eens met succes meedeed.

Wierden is ingedeeld in poule C, er zijn drie poules gevormd en Wierden komt als laatste in de ring. De Zeskampwedstrijden beginnen al op 20 oktober in de Frieslandhal in Leeuwarden, maar daar behoeven nog geen Wierdense ploegen aan te treden. Voor Wierden wordt het startsein gegeven op 9 februari waar men het dan in de Groenoordhal  in Leiden moet opnemen tegen ploegen uit Anloo (Drenthe) en Hilvarenbeek, Montfoort (Utrecht) Oldekerk (Groningen) en Zwijndrecht.

De tweede wedstrijd waarbij ook Wierden aan bod komt is op 9 maart in de Martinihal in Groningen. De landelijke finale is op 6 april 1974 in  Rotterdam. De ploegen komen die in de finale meedoen komen automatisch uit in het internationale Spel zonder grenzen. Het karakter van Zeskamp is enigszins gewijzigd. De nadruk wordt dit seizoen niet zo sterk gelegd op de grote krachtsinspanningen en het professionele vlak, maar omdat er in totaal achttien ploegen meedoen krijgt de kijker niet elke uitzending alle ploegen in het vizier.

Ook zullen de wedstrijdonderdelen niet van tevoren aan de ploegen bekend worden gemaakt, zodat het verrassingselement een grotere rol gaat spelen. Ook wordt er nog een suprisewedstrijd gespeeld voor de supporters die meekomen.

In elke groep gaat een zogenaamde superzeskamper gaan optreden. Elke ploeg mag dertig vaste supporters meenemen en uiteraard is er tijdens de uitzending plaats voor honderden belangstellenden.

Het Wierdense team zal bestaan uit een leider, een zakelijk leider, een trainer vijf spelers en vijf speelsters, een superman en een ambachtsman met dertig vaste supporters. Met de voorbereidingen is men al druk bezig. Er is een Zeskampcomité gevormd waarvan burgemeester Lieuwen de voorzitter is.  Verder hebben daarin zitting twee leden van Stichting Wierdens Sportpark, twee leden van de stichting Sportbelangen Enter, twee leden van de VVV Wierden Enter, en een lid van de Middenstandsvereniging Wierden en een van Enter. Zakelijk leider is Bram van der Weide sportambtenaar van de gemeente Wierden. Het Zeskampcomité  komt 10 oktober bij elkaar, maar reeds nu zijn er allerlei ideeën geopperd. Zo zal elke autobezitter in Wierden een sticker op de voorruit kunnen plakken, en worden speciale acties en een toto gehouden. Ook is er een bankrekening geopend bij de RABO bank voor hen die de Zeskampactie financieel willen ondersteunen. Op korte termijn zullen de groepen worden samengesteld. Het comité stelt met nadruk dat inwoners van de gehele gemeente mogen meedoen aan de voorrondes. Er zijn nog geen trainingsplaatsen aangewezen maar dat die zullen plaats vinden in de sporthallen van Enter en Wierden. Of op plaatsen in de buitenlucht.

“Wij hebben goede hoop dat de bevolking van Wierden en Enter achter de opzet staat en zich naar beste weet te manifesteren op de beeldbuis”, zei burgemeester Lieuwen, “Door zo’n spel krijgt de betrokken gemeente een grote naamsbekendheid”.  Dat heb ik destijds in Genemuiden wel ondervonden.

Wordt vervolgt!