Wierden heeft een nieuwe Plattelandsbibliotheek.

Wierden heeft een nieuwe Plattelandsbibliotheek.

Plaatje bij verhaal: wk_26.18_plattelandsbibilotheek_geopend_in_1965.jpg

Foto-onderschrift: De Plattelandbibliotheek aan de Pouliestraat. Geopend in 1965. Ook bereikbaar via het zandpad langs Hotel De Zwaan.

Wierden heeft een nieuwe Plattelandsbibliotheek. Uit de Wierdense Courant van  2 juli 1965.

28 juni 1965 had er in de grote zaal van ’t Christelijk Verenigingsgebouw “Het Anker” een feestelijke bijeenkomst plaats ter gelegenheid van het nieuwe gebouw van de Plattelandsbibliotheek dat verrees achter het in aanbouw zijnde gemeentehuis. Onder de genodigden merkten wij ondermeer op verschillende raadsleden, gemeentesecretaris Schipper directeur gemeentewerken de heer Brand, wethouder Kampman, vertegenwoordigers van verschillende verenigingen en organisaties en de beide plaatselijke Hervormde predikanten  Ds. G.Westland en Ds. G.Wursten.

De voorzitter burgemeester E.D. Maaldrink wees in zijn openingswoord op de geschiedenis van de huisvesting. Het ging via een rondreizende bibliotheek naar een kamertje aan de Marktstraat een woning aan het Burgemeester van de Bergplein naar het nieuwe gebouw. Hoewel het op 21 mei jongstleden al in gebruik is genomen zal nu de officiële opening plaats vinden. Namens de Plattelandsbibliotheek werd een volledige jaargang van het Jaarboek Twente aangeboden waarvoor de voorzitter bijzonder erkentelijk was.

De openingsrede werd uitgesproken door Ds. E.J. Wassink gereformeerd predikant te Zwolle, die zitting heeft in de provinciale advies commissie Overijssel. Spreker vond het een enorme eer, dat hij, geboren en getogen in Wierden, dus een zoon van eigen bodem, het gebouw mocht openen. Hij wees op de veranderingen tussen stad en platteland, de gewijzigde structuur en de taak van het boek in de huidige samenleving. Er wordt nu meer en anders gelezen als vroeger. Het boek is het intermenselijk contact tussen mensen. Het neemt een belangrijke plaats in, in onze samenleving, ondanks televisie en radio. Er dient echter enige selectie te worden toegepast. Niet ieder boek is goed. De tijd van de gesloten bibliotheek is voorbij. Een boek is alleen goed als het positief is. Hiermede verklaarde hij het nieuwe gebouw voor geopend.

De heer J. Wolthuis uit Enter sprak als vice voorzitter van de Overijsselse plattelandsbibliotheek; Ds. P. Stoutjesdijk Ned. Herv. Predikant te Hellendoorn namens de naburige bibliotheken, wethouder Scholman namens de naburige gemeenten en  ds. G. Wursten namens de Hervormde kerk ter plaatse. Alle sprekers spraken woorden van gelukwens en wezen op de belangrijke taak van het boek in de huidige samenleving.

De voorzitter deelde tenslotte nog mee dat de aannemers Gebroeders Schuitemaker te Enter een prachtige klok hadden aangeboden. Hierna werd het prachtige gebouw bezitchtigd. Het heeft een grote zaal van 20 x 7 meter. De entree ligt op het Zuid Oosten. Wanneer men binnen treedt treft men links de keuken en rechts de toiletten aan. Het gebouw werd ontwikkeld door het Coöperatief Bouwbureau voor de Landbouw te Arnhem door de architecten E. Kiestra en E.F. Meijer te Arnhem. Het is beslist een aanwinst voor het dorp te noemen. Het bestuur, bestaande uit de heren E.D. Maaldrink, van Uxum, H. Kippers namens CBT, J. Beverdam namens OLM, S. Valk namens NVV, en B. Fokkert namens CNV kunnen een prachtig gebouw beheren. Een gebouw waarin men uit ruim 5000 boeken kan kiezen die op overzichtelijke wijze zijn gerangschikt.

Wanneer straks het nieuwe gemeentehuis gereed zal zijn, vormen beide een keurig geheel. Twee gebouwen die beide ten doel hebben de gemeenschap te dienen.