Wierdensche Orkest Vereeniging

Plaatje bij verhaal: wk_36.19_1936_wierdense_orkestvereniging_de_oievaarsband_fb_3008_b.jpg

Foto-onderschrift:

Staand van links naar rechts:1. Albert W.Eshuis (tenor sax en bandleider). 2. Frans Rombouts (trompet). 3. Jan Dam Wichers (trombone). 4. Jan Hendrik Dam Wichers (drums).Zittend van links naar rechts:1. Mej.Jo Borgert (piano). 2. Mej. Marie Borgert (viool, overleden in 1940). 3. Aleidus Jentinus Wentzel (accordeon). 5. Sammie Pagrach (fluit).De schilden van de band werden gemaakt door Henk ter Welle.

Wierdensche Orkest Vereeniging

Sanne en Jo Borgert (dochters van de directeur van de textielfabriek Ten Bos) zijn lid van de Wierdense E.H.B.O.

Bij de jaarlijkse diploma-uitreiking willen ze het geheel een beetje aankleden met muziek en zo komen ze in 1935 bij Albert Eshuis om te vragen of hij er voor voelt met hen te musiceren, Jo speelt piano, Sanne cello en Albert viool.

Tijdens de eerste repetitie in de kamer bij Borgert steekt Marie, een zuster van Sanne en Jo, haar hoofd om de deur en vraagt: :Mag ik ook meespelen?” Dat mag natuurlijk, want een viool erbij kunnen ze goed gebruiken. Na een aantal repetities krijgen ze er zoveel aardigheid in dat ze besluiten door te gaan en komt Sanne met het voorstel Leides Wentzel te vragen met zijn viool. Frans Rombouts met zijn trompet is de volgende en zo spelen ze in 1936 voor de eerste keer bij de diploma-uitreiking van de E.H.B.O.

Intussen wordt er gerepeteerd bij Eshuis in de achterkamer en komt Frans Wijnen met zijn viool de gelederen versterken.

In 1937 komt meester Huusken vragen of ze een operette willen begeleiden – de Woudkoningin.

Daar hebben ze wel oren naar. Maar wat ze nu nog nodig hebben, is een bas. Dat hoort Jo Eshuis, een zuster van Albert en het likt haar wel leuk. Noten lezen kan ze wel, want ze speelt piano. Ze kopen bij Meibergen in Almelo een stringbas voor ƒ 25,00 en in 6 weken tijd leert ze die bespelen.

Een drumstel is er nog niet, maar Johan Huiskes is kleine trommelslager en pa Eshuis bedient de grote trom.

De productie van zoveel geluid in een woonhuis gaat de toegestane decibels wel te boven – of is dat in die tijd nog niet aan de orde?  In ieder geval is het wel een beetje te veel van het goede; bovendien met er moet er met zangers en zangeressen worden gerepeteerd. Ze krijgen toestemming een schoollokaal te gebruiken. Bij van Randwijk aan de Koestraat in Zwolle wordt een piano gehuurd voor ƒ 25,00 per jaar, een orgel huren kost ƒ 15,00 per jaar.

De operette “De Woudkoningin” wordt opgevoerd in het St. Jansbouw, en niet één keer, nee, ze trekt wel negen keer een volle zaal.

Ter gelegenheid van de geboorte van Beatrix worden de “Ooievaarsband” (zie foto) gevormd uit de Wierdesche Orkest Vereeniging, waarmee dansmuziek wordt gemaakt.

De schilden worden gemaakt door Henk ter Welle, die in die tijd architect is bij de gemeente Wierden.

Bij de Ooievaarsband speelt ook mee Jan Dam Wichers – trombone, Jan Hendrik Dam Wichers – drums en Sammie Pagrach – fluit. In deze bezetting speelt Leides Wentzel, accordeon, die hij geleend heeft van Albert Eshuis,

Met de Wierdensche Orkest Vereeniging spelen ze op E.H.B.O.-avonden, maar ze organiseren zelf ook gezellige avonden, zoals blijkt uit onderstaand programma. Deze programma’s worden gemaakt door Leides Wentzel, die werkzaam is op het gemeentehuis.

Na afloop van zo’n gezellige avond kon er altijd gedanst worden. De muziek werd vaak verzorgd door J. Zaal en Albert Hagedoorn. Andere spelers bij de Wierdensche Orkest Vereeniging zijn Alle Hogeveen – bakkersknecht bij Jan Eshuis – die viool speelt; Hendrik van de Kolk uit Hengelo – in de kost bij zijn oom en tante van het postkantoor – ook viool; in de mobilisatieperiode meldt zich S. Kickstra met zijn viool en dan is Hans Nijhoff er ook nog.

In 1940 komt Leida Hamming uit Almelo met accordeon erbij. De jaren daarvoor heeft men gebruikt gemaakt van een orgeltje, dat bespeeld wordt door Guus van de Hoogte of Ida Siemerink.

In 1940 overlijdt Marie Borgert, enige tijd later moet Sammie Pagrach onderduiken. Er wordt in het begin van de oorlog nog wel gerepeteerd, maar als de afkondiging komt dat men alleen nog maar mag optreden als men lid is van de Kultuurkamer, wordt de Wierdensche Orkest Vereeniging opgeheven.